Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Färre linjer men tätare trafik för Uppsalas stadsbussar

Publicerat onsdag 8 juni 2016 kl 21.10
Bertil Kinnunen (S) och Johan Örjes (C) om förslaget
(1:57 min)
Landstingspolitikerna Bertil Kinnunen (S) och Johan Örjes (C). Foto: Stefan Hesserud Persson/Sveriges Radio
1 av 2
Landstingspolitikerna Bertil Kinnunen (S) och Johan Örjes (C) Foto: Stefan Hesserud Persson/Sveriges Radio
En av GuB:s stadsbussar i trafik för UL (arkivbild). Foto: August Bergkvist/Sveriges Radio)
2 av 2
En av GuB:s stadsbussar i trafik för UL (arkivbild). Foto: August Bergkvist/Sveriges Radio)

Uppsala får en ny ringlinje för stadsbussarna och det ska gå snabbare att ta sig fram med kollektivtrafiken. Det blir resultaten av det nya, slutliga förslaget till nytt linjenät för bussarna som presenterades i dag.

– Vi går från drygt 20 busslinjer ner till tolv. Det gör att vi har färre linjer, färre bussar som går parallellt och vi kan också öka turtätheten ganska kraftigt, berättar landstingsrådet Bertil Kinnunen (S), ordförande för kollektivtrafiknämnden.

Som förslaget är utformat blir trafiken stabilare och pålitligare, inte bara i rusningstrafik utan även till exempel sena helgkvällar. 

Inför det slutliga förslaget har landstinget tagit emot tusentals synpunkter på hur framtidens stadsbusstrafik ska se ut. Johan Örjes (C), landstingsråd i opposition tycker det varit en lyckad process där folk fått tycka till.

– Det är bättre att gå ut och presentera förslag och ha en bred dialog innan och hitta de här sakerna som inte är så bra i det ursprungliga förslaget som man kan rätta till. Där har vi kommit ganska långt, nästan hela vägen, säger Johan Örjes.

En förändring som bussresenärerna får räkna är att det blir längre mellan hållplatserna på vissa sträckor.

– I vissa stråk är det ner till drygt 100-150 meter mellan hållplatserna. Det innebär att bussen står stilla mer än vad den rör sig. Det innebär att medelhastigheten blir väldigt låg. Ska vi öka kollektivtrafikens konkurrenskraft gentemot bilen, vilket vi har i uppdrag att göra, så måste vi få upp medelhastigheten och korta restiderna och då är antalet hållplatser avgörande, säger Bertil Kinnunen.

Förändringarna träder i kraft i slutet av sommaren 2017. Det formella beslutet fattas av kollektivtrafiknämnden den 16 juni.

Ta del av landstingets förslag - klicka här [UL]

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".