Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Privatpersoner överrumplas av sotningsfirma

Publicerat torsdag 25 augusti 2016 kl 07.26
"Efter att ha kollat upp företaget så avbokade vi omedelbart"
(1:53 min)
William Nisser är en av de som blivit kontaktade av företaget. Th skorstensfejarmästaren Åke Huss.
William Nisser är en av de som blivit kontaktade av företaget. Th skorstensfejarmästaren Åke Huss. Foto: Gabriella Garpefjäll/Sveriges Radio

Just nu är ett sotarföretag i farten med att ringa upp Uppsalabor, och erbjuder sig tjänster som de påstår vara obligatoriska. Men att det skulle vara ett krav, är inte sant. William Nisser är en av de som blivit kontaktade av företaget.

– I måndags blev jag uppringd från ett nummer som jag inte kände igen, jag svarade inte. På kvällen berättade min fru att hon också blivit uppringd. Hon blev överrumplad av en sotningsfirma som hon inte kände igen och de sa att hon som fastighetsägare var ansvarig att se om sitt småhus och framförallt imkanalerna. Så hon bokade upp det där. Sen när vi kollade upp det där, såg vi att det inte såg bra ut. Vi avbokade det hela omedelbart, säger William Nisser.

Det handlar alltså om ett företag som säger att det är krav att köpa tjänsten att rengöra imkanalerna som kopplad till köksfläkten. Men det är inte sant. För efter en lagändring 2004 omfattas inte längre imkanalen i villor av kravet på sotning, utan ansvaret ligger nu på fastighetsägaren.

Enligt William Nisser har flera av hans grannar har även blivit kontaktade av samma företag.

Skorstensfejarmästaren Åke Huss som utför sotning för Uppsala kommuns räkning, känner också till det här företaget.

– Det är inte första gången det inträffar, men det verkar vara väldigt mycket intensivare nu. Nu har de tagit sig tid att ringa upp folk och säga att de har ett samarbete med den kommunala skorstensfejaren, som vi är då, och hänvisar till att vi jobbar ihop med dem och att vi ska komma och göra det här. Vilket är helt regelvidrigt, då det inte finns något lagkrav på att de ska utföras, säger Åke Huss.

Men när P4 Uppland kontaktar företaget menar de att det här inte stämmer. Ägaren till företaget menar att de aldrig skulle säga att det är ett krav att köpa tjänsten utan att de säger, att det är en rekommendation av försäkringsbolagen. Dessutom menar ägaren att de aldrig, skulle säga att de samarbetar med någon lokal sotare.

Slutligen menar ägaren att de nu ska jobba med att förebygga likande missförstånd genom att bli tydligare i sin information utåt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".