Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Elbilar kan laddas vid trafikljus i framtiden

Publicerat onsdag 21 september 2016 kl 07.03
Forskningsledaren: Ladda samtidigt som man kör
(2:17 min)
elbil laddare
Maria Nordström på Vattenfall, testar ny trådlös laddteknik för elbilar Foto: Mattias Pleijel / Sveriges Radio

Det är brist på laddstolpar för elbilar i hela landet men nu prövas en ny och sladdlös teknik bland annat i Uppsala.

Det handlar om så kallad induktiv laddning, trådlös strömöverföring.
En teknik som i framtiden kanske kommer göra det möjligt att ladda bilen när du väntar på grönt ljus vid en trafikkorsning eller till och med medan du kör.

Mia Nordström på Vattenfall i Uppsala är försökskanin i projektet. Det fungerar ungefär som att ladda en eltandborste, förklarar hon.

– Det är bara att ställa sig över plattan. När bilen är färdigladdad stänger den av sig, säger Mia Nordström.

Tekniken med trådlösa elbilar är i sin linda. Projektet som Mia Nordström ingår i är enligt Vattenfall det första storskaliga projektet i Europa. Tolv bilar rullar under ett år i Sverige och en av dem alltså på Uppsalas gator.

Energimyndigheten finansierar försöken som leds av det icke-vinstdrivande forskningsinstitutet Viktoria Swedish ICT. I dagsläget handlar fördelarna mest om att slippa sladdtrassel. Men i framtiden kan induktionsplattor komma att grävas ner där bilar står stilla i trafiken, till exempel vid rödljus eller taxikurer. Det förklarar forskningsledare Stefan Pettersson.

– Och då börjar vi också glida över i det som diskuteras väldigt mycket runtom i världen: det här med elvägar. Att ladda samtidigt som man kör, säger Stefan Pettersson.

De tittar även på andra tekniker där trådar löper ovanför fordonen. Det finns också tekniker där skenor löper i marken. 

En nackdel med induktionsladdning jämfört med laddning i sladd är att en större del av effekten försvinner på vägen mellan induktionsplattan och bilen. Verkningsgraden är bara 85 procent.

– Det kommer ny teknik som gör att vi kommer upp i ungefär 90 procent. Men teoretiskt tar det lite längre tid att ladda bilen trådlöst än med sladd, säger Mia Nordström på Vattenfall.

På fredag har Vattenfall bjudit in Uppsala kommun för att diskutera framtidens elsystem. En av teknikerna som kommer att visas upp är just induktionsladdade elbilar. Men miljöchefen i Uppsala Håkan Widmark säger att tekniken fortfarande är för osäker och att kommunen i första hand satsar på att bygga ut den trådbundna laddningen.

– De bilar som behöver försörjas med det här det är de med sladd. Det är det behöver vi behöver tillgodose nu, säger Håkan Widmark.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".