Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Expert: Så gör du om du ID-kapats

Publicerat måndag 10 oktober 2016 kl 17.06
"Viktigt att bestrida fakturan"
(1:18 min)
Anmälningar om ID-kapningar ökar kraftigt. Foto: Marcus Ericsson/TT
Anmälningar om ID-kapningar ökar kraftigt. Foto: Marcus Ericsson/TT Foto: Marcus Ericsson/TT

Att någon stjäl din identitet och beställer varor eller tar lån, det är något som blir allt vanligare. Kristina Westling på Konsument Uppsala berättar hur du skyddar dig.

– Om du har blivit utsatt för det här är det viktigt att polisanmäla. Men också att bestrida räkningen, säger Kristina Westling.

Förra året anmäldes 85 000 så kallade ID-kapningar, en ökning med 20 procent jämfört med 2014. Om man blir utsatt är det viktigt att höra av sig till företaget som man har fått räkningen från enligt Kristina Westling.

– Det du helt enkelt gör är att du skriver till företaget som har skickat fakturan till dig. Och så förklarar du att jag tänker inte betala på grund av att det inte är jag som har beställt det här.

Kan det vara svårt att bevisa?

– Det kommer ju bli en diskussion. Det står ju ditt namn på den här beställningen förmodligen. Men med polisanmälan och kanske lite hjälp från banken så kan man ofta bevisa att det är inte jag som har beställt det här.

Det finns en del företag som säljer försäkringar mot ID-kapningar. Men Kristina Westling betonar att det inte är ett skydd, utan bara hjälper efter att skadan är skedd.

– Skyddet kan redan finnas i din hemförsäkring. Så kolla det.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".