Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Lennakattens säkerhet utreds

Publicerat torsdag 24 november 2016 kl 06.51
Styrelseordförande: Sorgligt att bilister så nonchalanta
(1:48 min)
Lennakatten
1 av 2
Foto: Johanna Hermann Lundberg/Sveriges Radio
Johan Vinberg styrelseordförande i Museiföreningen Stockholm-Roslagens Järnvägar som driver Lennakatten
2 av 2
Johan Vinberg styrelseordförande i Museiföreningen Stockholm-Roslagens Järnvägar som driver Lennakatten Foto: Foto: Tomas Magnusson/P4 Uppland

Museijärnvägen internutreds för att se om säkerheten kan förbättras vid några av de plankorsningar som saknar bommar längs sträckan.

Genom åren har det varit flera olyckor med museijärnvägen Lennakatten som trafikerar sträckan Uppsala - Faringe. Senast i somras när ett tåg och en mindre lastbil kolliderade.

Just nu pågår en internutredning för att titta på om säkerheten kan förbättras ytterligare vid några av de plankorsningar som saknar bommar längs sträckan.
Det säger Johan Vinberg, styrelseordförande i Museiföreningen Stockholm-Roslagens Järnvägar som driver Lennakatten:

– Vi tittar på om de kan förstärkas och förbättras. Det kan ju finnas speglar, man skyltar mer och målar varningslinjer, det kan vara sådana saker man kan göra. Det tittar vi på och det ska väl vara klart inför trafikstarten.

Johan Vinberg säger också att man på två ställen planerar att sätta upp ljud och ljussignaler:

– Det är Almunge, och ett ställe i Marielund också. Vi är en ideell förening, och det här måste vi då bekosta själv och det gör vi genom att vi köper komponenterna, och så jobbar vi på fritiden att bygga det här. Så det är en process på fem år vi talar om.

Som vi berättat om tidigare så var sommarens olycka en av flera som inträffat på Lennakattensträckan
Johan Vinberg berättar att det idag finns fem stycken övergångar som saknar bommar på sträckan, och att två av dem också saknar ljud och ljussignaler.
Han säger att föreningen genom åren satsat mycket pengar på att förbättra säkerheten på många övergångar.
Men att sätta upp bommar på de som är kvar är har de inte råd med nu säger han:

– Nej. En och en halv miljon kostar en sån här anläggning ny.

Och han betonar att bilisterna måste ta ett mycket större ansvar vid de här övergångarna.
I trafikförordningen står det bland annat att en trafikant som har för avsikt att korsa en järnväg skall vara särskilt försiktig och vara uppmärksam på om något tåg närmar sig. Förare av fordon skall anpassa hastigheten så att fordonet kan stannas före korsningen.

– Jag tycker att det är sorgligt att bilister är så nonchalanta idag så att man inte respekterar svensk lagstiftning. Nu ska man inte skälla på medierna när man står i medierna, men det står ju aldrig bil körde på tåg. Tåg körde på bil, även om det nu var bilen som körde på tåget. Så det blir ju järnvägen som på något sätt hängs ut som den skyldige.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".