Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
P4 Uppland granskar postutdelningen

Vykort dröjde tio dagar - fortsatt missnöje över Postnord

Publicerat torsdag 29 december 2016 kl 12.04
Regionchef: Jag hoppas att alla kunder upplever att vi har förbättrat vår verksamhet
(1:47 min)
sdltb7eadcf-nh
1 av 2
Postnord har fått mycket kritik för hur de hanterat olika postförsändelser under året. Foto: Hasse Holmberg/TT
Elin Manns från Älvkarleby tycker att posten fungerar bra.
2 av 2
Elin Manns från Älvkarleby tycker att posten fungerar bra. Foto: Ellen Zettergren/Sveriges Radio

Postnord har under 2016 fått hård kritik från både allmänhet och myndigheter för sin posthantering. Men för boenden i Älvkarleby så råder det delade meningar.

De har granskats, kritiserats och frågats ut av allmänhet och journalister i hela Sverige. Kritiken mot den statligt ägda postoperatören Postnord har under 2016 näst intill varit konstant. 

Klagomålen som kommit in har främst varit att brev och paket försvunnit eller kommit fram för sent. Men även fackliga organisationer och brevbärare har larmat om en försämrad arbetsmiljö och alltför pressade tidsscheman.

Och förtroendet från allmänheten har under året varit svajigt. I Älvkarleby så råder det delade åsikter om Postnord. 

– Jag tycker att det har varit helt okej, säger Elin Manns. 

– Jag tycker att det är dåligt! Vi skickade ett gratulationskort som kom fram en och en halv vecka senare, säger Britt-Marie Kriström. 

Tillsynsmyndigheten Post och telestyrelsen har under året följt PostNords utveckling noggrant och i april i år så ville man få in Postnords klagomålsrapporter per månad istället för årsvis. 

Även näringsminister Mikael Damberg (S) har i en DN-artikel under hösten uttalat att han tillsammans med PTS, kräver förändring från Postnords sida.

– Vi har genomfört en rad olika åtgärder. Vi har ändrat rutiner för paketleverans och hur vi tar emot kundsynpunkter. Även sett över bemanning, så vi kan möta sjukfrånvaro på ett bättre sätt, säger Fredrik Nilsson som är regionchef för Postnord Öst, där Uppland och Gävleborg ingår.

Så vad kan man förvänta sig av Postnord nu?

– Jag hoppas att alla kunder, både privatpersoner och företag tycker att vi lyssnat och tagit till oss för att kunna förbättra vår verksamhet, säger Postnords regionchef Fredrik Nilsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".