Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kritik mot rivning av järnväg: "Kulturmord"

Publicerat torsdag 11 maj kl 15.55
Lars Hylander: Svårt att förklara för kommande generationer
(1:43 min)
Lars Hylander står vid en maskin som river järnvägen i Gamla Uppsala.
Lars Hylander bor själv i Gamla Uppsala och tycker det vore synd för området om gamla rälsen försvann. Foto: Richard Ekman / SR

Järnvägssträckan som går genom Gamla Uppsala håller nu på att rivas. Skandal tycker Lars Hylander från Gamla Uppsalas Villa- och trädgårdsförening.

– Järnvägen byggdes 1874, så det är ju en lång period av historia för oss som bor i Gamla Uppsala. Att nu utplåna alltihop, det är ett kulturmord helt enkelt, säger Lars Hylander.

När tågtrafiken sedan i måndags leds om från Gamla Uppsala ner i den nya tunneln behövs inte längre den gamla rälssträckan ovan jord. Arbetet med att riva rälsen har därför pågått för fullt hela veckan. Rälsen har skurits i bitar och stolpar och ledningar har plockats ner.

Men enligt Lars Hylander från Gamla Uppsalas Villa- och trädgårdsförening är rälsen fortsatt värdefull. Den borde skonas för sitt kulturhistoriska värdes skull, menar han.

– Det blir ju väldigt svårt att förklara för kommande generationer att det här har varit en järnvägsstation om det inte finns någonting som påminner om att tågen har gått här.

Han tycker att man borde spara en bit av rälsen vid stationshuset, några stolpar och bommarna för att på så sätt bevara en miljö som vittnar om en järnvägsepok.

Marken där spåret går ska så småningom övertas av kommunen som kommer göra ett cykelstråk på den gamla banvallen. Men än så länge tillhör både spår och mark Trafikverket. Ove Näslund, projektledare på Trafikverket, säger att idén att spara rälsen är för sent påkommen.

– Uppe vid stationshuset är vi tvungna att ganska snabbt bygga en räddningsväg ner till södra tunnelmynningen för Räddningstjänsten. Den räddningsvägen ska ligga där räls och slipers ligger idag, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".