Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Simkunnigheten ojämn mellan olika skolor i Uppsala.
Simkunnigheten ojämn mellan olika skolor i Uppsala. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Lyssna
(1:38 min)
Lyssna
(1:38 min)
Svårt att få till simningen i skolan
Publicerat tisdag 18 juli kl 05.30
Publicerat tisdag 18 juli kl 05.30
Simkunnigheten ojämn mellan olika skolor i Uppsala.
Simkunnigheten ojämn mellan olika skolor i Uppsala. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Enligt Skolverket ska skolorna ha en planering för simundervisningen, men här brister det på flera håll bland Uppsalas skolor.

Elin Waldenvik om Storvretaskolans simundervisning. I mars började hon jobba som rektor på 1-5-skolan med 422 elever. 2016 bokfördes den för 57 badbesök på Fyrishov. Det innebär att bara drygt 10 procent av eleverna kom i kontakt med vatten det året, trots att vattenvana och simning är obligatoriskt innehåll i ämnet idrott och hälsa.

Det är klart att det skulle vara mycket mera, säger Elin Waldenvik.

Nu kan inte du ta ansvar för hur simundervisningen sett ut bakåt i tiden, men vad har du för ambitioner?
– Min ambition är att alla elever ska få det som de har rätt till enligt läroplanen.
På lågstadiet handlar det om att under årskurs 1- 3 få leka i vatten och övapå att flyta med mera. Torun Rundin är enhetschef på Skolverket:

– Det är viktigt att betona att det centrala innehållet som finns i ämnet idrott och hälsa – det ska alla elever få möjlighet att möta och jobba med i undervisningen, säger hon.

Torun Rundin säger också att alla skolor ska ha planering för det. Men just planeringen av simundervisningen i de lägre åldrarna har många Uppsalaskolor svårt med. I juni så gick elever ut årskurs 3 på Eriksskolan utan att ha varit och simmat en enda gång – på tre år. Skolan har under läsåret varit och simmat med elever årskurs 2. Rektorn på Imanskolan säger till P4 Uppland att simundervisningen i årskurs 1-3 ligger nere på grund av bassängbrist. Och det finns flera exempel på skolor som köpt minimalt med skolbad, eller inte dykt upp med de yngre årskurserna.

Elin Waldenvik skulle gärna se smidigare transporter från Storvreta och ett ökat samarbete för att få ut mer av simundervisningen.
Helene Lundevall är projektkoordinator vid Fyrishov:

– Vi har ju simlärare och vi har personal på plats så man skulle kunna ha ett större samarbete, men det är något man får utveckla i framtiden, säger Helene Lundevall.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".