Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
(2:19 min)
Lärare får skotta snö på Uppsalaskolor
Publicerat tisdag 14 november kl 10.00
Ingela Grehn, vice ordförande Lärarförbundet i Uppsala.
Ingela Grehn, vice ordförande Lärarförbundet i Uppsala. Foto: Martin Hult / Sveriges Radio

Lärare får utföra vaktmästaruppdrag på några skolor i Uppsala kommun, enligt P4 Upplands undersökning, trots beslut om att lärare till exempel inte ska skotta snö.

Att skruva upp bokhyllor eller skotta snö är fel sätt att använda lärarnas tid menar Lärarförbundet i Uppsala.

– Det är tråkigt att höra att lärare fortfarande får göra vaktmästaruppgifter, det är ju inte i första hand lärare som ska göra det, säger Ingela Grehn som är Lärarförbundet i Uppsalas vice ordförande.

Ett fackligt ombud på en grundskola i Uppsala kommun skriver så här i vår undersökning:

"Ingen vaktmästare gör att lärare får skruva bokhyllor, bära bänkar, tvätta och stryka gardiner istället för att planera undervising."

En annan lärare på en gymnasieskola i Uppsala kommun säger till P4 Uppland att:

"Vi lärare får skotta snö, byta glödlampor och inreda lokalar. Då blir det svårare att få tid med att förbereda lektionerna"

De lärare vi har varit i kontakt med vill vara anonyma.

För tre år sen tog Uppsala kommun beslut om vad lärarna ska prioritera. På listan över saker som lärare inte ska göra finns: bära möbler, låsa ytterdörrar och skotta snö.

Prioriteringslistan som finns har ändå förbättrat läget säger Lärarförbundets Ingela Grehn:

– Det har blivit bättre de senaste åren med den rutin som prioriterar lärarnas arbetsuppgifter. Men er undersökning visar att den inte funkar på alla skolor, det är ju tråkigt, säger Ingela Grehn.

Erik Ojala som är gymnasiechef i Uppsala kommun menar också han att lärare inte ska utföra vaktmästarjobb som att möblera eller skotta snö:

– Om man som lärare upplever att man dagligen måste utföra arbetsuppgifter som inte är lärarnas uppdrag så är det något strukturellt fel på just den arbetsplatsen. Då måste man organisera det på något annat sätt, säger Erik Ojala.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".