Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
BUP
Det tog 25 samtal och två månader innan Johannes fick kontakt för sin sons koncentrationssvårigheter.
Lyssna
(4:19 min)
Lyssna
(4:19 min)
BUP lovade Johannes snabb hjälp – tog två månader
Publicerat fredag 8 december kl 06.30
Publicerat fredag 8 december kl 06.30
BUP
Det tog 25 samtal och två månader innan Johannes fick kontakt för sin sons koncentrationssvårigheter.

Förra året sökte Johannes hjälp hos BUP i Uppsala till sin son som hade koncentrationssvårigheter. Det tog två månader, 25 samtal, kontakt med psykakuten och att Johannes fick ta ledigt från jobbet innan de fick hjälp, trots löfte om skyndsam hantering.

Det var i augusti förra året som Johannes sökte hjälp till sin son. Sonen skulle börja nian och hade koncentrationssvårigheter och med de annalkande slutbetygen så låg pressen på att prestera bra i skolan.

Efter ett första samtal med BUP blev Johannes lovad att få en tid inom ett par veckor för att få en diagnos ställd kring sonens koncentrationsvårigheter.

– Men det hände ingenting. Jag försökte ringa dem men det visade sig vara helt omöjligt. Jag tog till och med kontakt med psykakuten och de sa att de skulle maila till BUP att ta kontakt med mig. Men BUP tog inte kontakt, säger han.

Det som skulle ta ett par veckor tog istället två månader.

– Det var frustrerande. Jag kände också att min son behövde hjälp direkt. Min sons självförtroende blev ju inte bättre när det inte funkade i skolan. Men jag är en envis person så jag tog ledigt och åkte till mottagningen, säger han.

Då fick han kontakt. I receptionen höll de med om att det inte var bra att han inte kommit i kontakt med dem, men mer än så var det inte med det.

– De tyckte det var olyckligt men de var så hårt belastade. I IVO-anmälan jag gjorde sen läste jag att de tyckte de skulle bli bättre på att svara i telefon och skaffa mer personal, säger han.

Ola Duregård är sektionschef på BUP i Uppsala och han säger att de är medvetna om problemen med telefonsystemet de använder, men att det också är en fråga om att ha nog med personal.

– Telefonsystemet är inte optimalt. Rent tekniskt så har det systemet begränsningar och det finns risk att man står i kö och sen inte kommer fram. Sen är andra sidan att vi inte har tillräckligt många personer på plats, säger han.

Idag har Johannes son fått hjälp och klarar av skolan bättre, men det är fortfarande svårt att komma i kontakt med BUP. 

Johannes har gjort en anmälan till Inspektionen för Vård och Omsorg. Skulle det bli som förra gången så är han redo med ledighetsansökan.

– För mig var det chockartat för jag trodde allt sånt här funkade. Men det gjorde det inte. Och man måste jaga rätt folk, så det var inte så bra som jag trodde, säger han.

Relaterat
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".