Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dåligt elevstöd anmält till Skolverket

Publicerat torsdag 24 november 2005 kl 07.18

Två föräldrapar i Uppsala har anmält Uppsala kommun till Skolverket för brott mot skollagen. Föräldrarna anser att den nya beräkningsmodell för hur pengar fördelas till dom olika grundskolorna på ett oacceptabelt sätt har missgynnat deras barn och skolan dom går på, Gluntens Montessoriskola.

Upplandsnytt har talat med en av anmälarna, vars son, som har dyslexiliknande problem, den här terminen fått kraftigt försämrat stöd i skolan jämfört med förra året, vilket föräldrarna också märker på honom:

- Han längtar inte ofta till skolan, utan tycker det är jobbigt och tungt. Det beror naturligtvis på att hela tiden känna att man är efter de andra och har svårt att hänga med.

Den här terminen tillämpar Uppsala ett nytt sätt att beräkna dom förväntade extrabehoven på varje grundskola. Man använder sig av ett poängsystem där t ex en elev som nyligen är invandrad får högre poäng, alltså kan förväntas behöva större stöd och som därmed betyder att elevens skola får mer pengar.

Även kön påverkar resursfördelningen, flickor har poängen 1,0 och pojkar 1,5. Med varje pojke följer alltså mer pengar till hans skola än vad som följer med en flicka. Ytterligare en beräkningsgrund är föräldraras utbildningsnivå. Det är den här beräkningsmetoden som två föräldrapar på Gluntens Montessoriskola, som numera är lokaliserad i Ekeby, har anmält till Skolverket.

Den pappa som Upplandsnytt talat med berättar att hans son förra året hade mycket bra stöd i skolan, då fanns en lärare som hade till sin uppgift att nästan enbart undervisa en liten grupp elever med särskilda behov, däribland hans son. Den här terminen finns inte den resursen, utan nu får sonen extrastöd sammanlagt en timme på hela veckan. Allt beroende på att skolan nu fått mindre pengar till följd av det nya fördelningssystemet. Och han menar att Uppsala kommun som det är nu inte ger hans son en rimlig chans att klara undervisningen och därmed bryter mot skollagen.

Pappan hoppas nu att skolverket ska förbjuda Uppsala kommun att använda den nuvarande modellen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".