Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Telefonstrul drabbar företag

Publicerat lördag 15 juni 2002 kl 10.56
Efter två månaders ständiga telefonproblem är företagaren Lovis Wale och hennes man Sven Eriksson i Orkebo utanför Tierp mycket besvikna på Telia.
Och det är inte bara dom som är besvikna - det görs felanmälningar från området nästan varje dag. Och Lovis Wale är orolig för att deras företag ska gå i konkurs innan felet blir åtgärdat. - Det är omöjligt att säga hur mycket pengar vi förlorat, men det är en hel del. För en liten firma så är det ju nästan en katastrof, säger hon. För två månader sen började telefontrasslet. Samtalen bryts, och det har varit omöjligt att komma ut på linjen och i perioder har dom inte ens kunnat ta emot samtal. Eftersom paret driver en egen firma hemifrån, en firma som tränar och omskolar hästar har dom varit helt beroende av att prata med sina kunder per telefon. Lovis Wale uppskattar att de förlorat 1-2 nya kunder om dagen under vissa perioder. Hon säger att de tappat räkningen på hur många gånger de anmält fel till Telia men att inget händer. - Vad vi har fått för besked att det ska vara ett stationsfel. I bland ska det vara klart till lunch och ibland till kvällen men då har telefonen fungerat i mellan fem minuter och en halvtimma, sen är den död igen, säger Lovis Wale. Telefonväxeln i området servar ett hundratal abonnenter och det görs felanmälningar från det området nästan varje dag. - Vi har problem med en radiolänk i telenätet, och jag beklagar att kunden fått vänta så länge på besked, säger Torbjörn Larsson på Telia.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.