Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Flygledningsmiss får kritik

Publicerat måndag 20 mars 2006 kl 16.57

En rad felbedömingar från flygledningen på Arlanda gjorde att två plan som skulle landa ungefär samtidigt, kom alldeles för nära varandra.

Det konstaterar Statens haverikommission efter att ha granskat händelsen som inträffade i augusti 2004. Det var när ett av planen skulle undvika att flyga igenom ett åskmoln som flygledningen missbedömnde de båda planens positioner.
- Det var någon åskmolnsaktivitet i närheten av Arlanda som man försökte undvika, och i samband med blev det lite för snävt. Ett flygplan kom in för fort och ett annat styrdes inte bort tillräckligt mycket, tillräckligt snabbt. Det säger Göran Rosvall som är haverikommissionens utredningsordförande.

Flygledningen missbedömde inte bara planens kurser utan även fart och höjd till varandra. SAS-piloten i det ena planet fick strax före halv tio på förmiddagen, inte bara en varning från det automatiska varnings-systemet, han kunde även själv se det andra planet komma rakt emot honom.

Flygledningen gav SAS-planet order om att svänga vänster medan det andra planet snabbt tvingades gå ner på en lägre höjd. Båda planen fick via varningssystemet information om att det fanns ett annat plan för nära, men situationen blev aldrig så allvarlig att systemet gav någon order om en akut undanmanöver, och det var aldrig någon risk för en kollision, enligt haverikommissionen.

Kontakta reportern
anncharlotte.carlsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".