Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kris på Wiks slott

Publicerat onsdag 5 april 2006 kl 07.22

Konferensanläggningen på Wiks slott utanför Uppsala skakas nu av konflikter mellan ledning och personal. Arbetsmiljön har den senaste tiden varit så dålig att flera anställda sjukskrivit sig och Arbetsmiljöverket är inkopplade på fallet.

- Vi känner att det är en dålig arbetsmiljö och det beror på att ledarskapet är otydligt, säger fackförbundet SKTF:s Vivianne Löfgren som företräder de anställda i de fackliga förhandlingarna.

Sedan början av förra året har konferensverksamheten på Wiks slott genomgått en omfattande förändring, lokaler har renoverats och personalstyrkan har minskats, meningen har hela tiden varit att effektivisera.

Men detta har ännu inte hjälpt - som du kunde höra i Upplandsnytt för ett par veckor sedan var beläggningen på rummen under förra året bara 30 procent, något som ledde till att verksamheten gick med en miljon kronor i förlust - och hittills i år ser det inte heller bra ut.

För att göra nånting åt det dåliga resultatet tog Wiks slott för en tid sedan in en konsult från ett bemanningsföretag i Uppsala, som haft som uppgift att kontrollera personalen så att alla arbetsuppgifter sköts så effektivt och bra som möjligt. Och det är den här situationen som gjort det sämre för personalen - att de känner sig kontrollerade.

Vivianne Löfgren på fackförbundet SKTF vill inte kommentera de uppgifter som Upplandsnytt har om anledningen till den dåliga psykosociala arbetsmiljön, men hon bekräftar att personalen mår dåligt.

- Det är oklart för personalen vad de ska göra eller inte på sin arbetsplats, säger hon.

SKTF kräver nu av arbetsgivaren på Wiks slott att de ska göra nånting åt situationen och ärendet har också gått vidare till Arbetsmiljöverket.

Chef på Wiks slott är Barbro Thornéus och hon är den som är ytterst ansvarig över arbetsmiljön. Hon beskriver konsultens arbetsuppgifter. 

- Den personen ser över våra rutiner - i receptionen i första hand. Och det är en smärtsam process när man ska byta till nya rutiner, säger hon.

Men Barbro Thornéus vill inte svara på frågor om hur hennes personal mår.

Kontakta reportern
alexander.gagliano@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".