Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Knivsta kan tvingas ge konsumentråd

Publicerat onsdag 10 maj 2006 kl 06.49

Knivsta kommun kan tvingas ge konsumentvägledning för sina medborgare. Som det ser ut idag så är Knivsta den enda kommunen i Uppsala län utan konsumentrådgivning.

Konsumentvägledning finns till för att invånarna i en kommun ska kunna få råd i enskilda tvister och ärenden. Det kan handla om en vara eller tjänst man köpt och det kan också gälla råd om hur konsumenterna ska agera i en tvist med ett företag. Tanken med konsumentvägledning är att informationen skall finnas nära konsumenterna och att problem skall lösas på lokal nivå, därför har de flesta av landets kommuner en sån här rådgivning.

Men en sammanställning visar att det saknas konsumentvägledning i 31 av landets 290 kommuner. I Uppsala län är det bara Knivsta som saknar detta. För ett par år sen så hade Knivsta ett avtal med Uppsala kommun om att de kunde ta del av Uppsalas rådgivning, men vid årsskiftet 2004/2005 så försvann den tjänsten.

Igår tillsatte regeringen en utredning som ska göra en översyn av alla kommunala konsumentrådgivningarna i landet, och konsumentminister Ann-Christin Nykvist har beslutat att om utredningen inte leder fram till nånting så finns det bara en sak att göra: lagstifta om en obligatorisk konsumentvägledning av hög kvalitet i samtliga kommuner.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".