Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Konsumenter varnas för falska fakturor om oåterlämnade hyrfilmer

Publicerat torsdag 6 juli 2006 kl 08.49

Många människor har den senaste veckan vänt sig till Uppsala kommuns konsumentrådgivning med ärenden som gäller återlämning av hyrfilmer. Flera personer har fått det de menar är felaktiga fakturor på videofilmer som de påstås ha hyrt på Liljehallen i Sala backe i Uppsala.

Alla som hört av sig till konsumentrådgivningen hävdar att fakturorna saknar grund. En av de drabbade är Karin Sandström.

- När jag fick fakturan blev jag först förvånad och sedan blev jag riktigt arg, säger Karin.

- Du ska ha hyrt ”The Legend of Sleepy Hollow” den 13 oktober 2004. Har du det?

- Nej, jag vet inte ens vad det är för film.

- Går du till den här videobutiken?

- Inte nu, jag gjorde det för tio år sedan när jag bodde i närheten av Liljehallen. Jag har inte varit i butiken på tio år, säger Karin.

May Strandberg är konsumentrådgivare på Konsument Uppsala, där omkring femton anmälningar kommit in senaste veckan om videohyrfilmer från Liljehallen.

- Det här känns inte schysst när det är så många anmälningar mot ett och samma företag, säger hon.

- Jag tycker att detta är mycket oseriöst hanterat. Mitt första råd är att bestrida fakturorna, fortsätter hon.

Fakturorna har skickats ut av inkassoföretaget Seger Ekonomi. De flesta filmerna skulle ha hyrts 2003 och 2004. Men en anmälare uppger sig t ex ha varit bosatt i Frankrike vid den tid filmen skulle ha hyrts, och någon hävdar bestämt att den film som hyrts har återlämnats i tid.

På inkassoföretaget Seger Ekonomi framhåller vd:n Hassan Yosef att företaget helt enkelt gått efter Liljehallens kundregister.

- Videobutiken har helt enkelt tröttnat på att vänta på att folk ska komma tillbaka och betala, säger han.

Ägare till Liljehallen är Bahman Saif.

- Folk kan ju ha glömt bort att de har hyrt film här. Det är ju mänskligt, säger han.

- Är du säker på att alla de fakturor ni skickat ut är korrekta?

- Alltså, även solen har ju fläckar. Det kan vara någon enstaka som är fel, men det tror jag inte.

- Är ni beredda att ändra om det visat sig att ni gjort fel?

- Javisst. Om det är fel så kan vi ändra det hela, avslutar Bahman Saif.

Kontakta reportern
marten.nilsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".