Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Postservice tungt för mindre handlare

Publicerat tisdag 9 juli 2002 kl 07.39
Kritiska röster bland de handlare som gått med på att ha postservice i sina butiker. Servicen tar för lång tid och ersättningen från posten täcker inte kostnaderna.
Efter postens omorganisation började såkallade partners till posten sköta en del av uppgifterna som posten tidigare gjort. På de nya serviceställena kan man köpa frimärken, skicka brev och hämta och lämna paket. Serviceställena finns i olika butiker och på bensinstationer. Efter en rundringning Upplands Nytt gjort visade det sig att de större kedjorna oftast inte har några problem med den här typen av service. Utan det är de mindre butikerna som fått problem. Arbetet med brev och paket har blivit för tungt och ersättningen de får för postservicen räcker inte till för att anställa mer personal. På Tunabackars spel och tobak har man hand om postservice för drygt 4 900 hushåll. - Luften har gått ur en. Det är inte roligt att göra det här jobbet längre, säger Marjatta Lindman butiksägare på Tunabackars spel och tobak. Lena Rydenstam som är informationschef i servicenätet och hon tror att butikerna behöver se över sina rutiner. Hon menar att de har sett över hur lång tid arbetet tar och sedan styrs ersättningen efter det. Marja Lindman menar att de arbete de utför inte går att göra snabbare men att de tycker att postservicen har varit rolig att arbeta med men att nu gör stressen och personalbristen att arbetet blivit för tungt.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.