Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nytt taxibråk på Arlanda

Publicerat måndag 10 juli 2006 kl 06.49
Många taxichaufförer gillar inte reglerna där mijöbilar ges företräde i taxikön (prb)

Ett nytt bråk om taxibilarnas kösystem har blossat upp på Arlanda flygplats. Sedan ett drygt halvår tillbaka får nämligen dom förare som har miljöbilar ställa sig först i taxikön för att ta upp kunder.

Det här har gjort situationen ohållbar för många av dom chaufförer som inte har miljöbil.

- Man märker att det blir längre kötid och när man står på terminalen kommer miljöbil efter miljöbil. Då får man vänta ännu längre på att komma fram och få en kund med sig. Det blir orättvist, säger taxichauffören Ulrika Asmundsson.

I taxikön vid terminal 5 på Arlanda så är de flesta taxichaufförer nu upprörda över det kösystem som gäller från och med den första december i fjol. Under lågtrafik kan det till exempel stå ett 30-tal bilar i kön, många kan ha väntat i timmar. Kommer det en miljöbil får den gå före alla andra och ställa sig först.

Luftfartverket, som beslutat om det här, vill få ned koldioxidutsläppen på flygplatsområdet. Men de flesta taxichaufförer har inte en miljöbil än, och de vanliga bensindrivna bilarna åker ändå till Arlanda eftersom de får körningar dit. Men när de sen inte får en kund med sig därifrån eftersom miljöbilarna tar dessa, så åker många tillbaks hem tomma därifrån.

- Det innebär att miljöbelastningen blir större. Det är ett falskt sätt av Luftfartsverket att visa på att man gjort miljöpåverkan. Och chaufförerna får lägre lön, säger Claes Löwenberg är VD för Taxi 020.

Taxi 020 är tillsammans med Taxi Stockholm starkt kritiska till det här kösystemet och nyligen gick de båda bolagen ihop och anmälde Luftfartverket till Konkurrensverket, som i förra veckan beslutade att inte agera i frågan. Nu säger taxibolagen att de kan tänka sig att gå så långt som till Marknadsdomstolen bland annat. Men på Luftfartsverket så tillbakavisar man kritiken.

- Det står för dem. Men tomkörningen är ett problem som vi tittar på, säger Anders Wide är administrativ chef på Luftfartsverket

Kontakta reportern
alexander.gagliano@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".