Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Slut med reklam på shorts och strumpor

Publicerat torsdag 11 juli 2002 kl 17.18
Från och med nästa säsong blir det förbjudet för fotbollsklubbar att ha reklam på byxor och strumpor.
Det är internationella fotbollsförbundet, FIFA, som har bestämt det här och på klubbarna runt om i Uppland är man oroad över vad det här kommer att innebära för ekonomin. Framförallt är det småklubbarna som drabbas. Det säger Conny Sjöberg, som är ordförande i Bäinge IF. - För en liten klubb så är klubbdräkten det enda du har att erbjuda sponsorerna. Även om det är småsummor det handlar om så är det viktiga pengar för alla småklubbar. Det är i sin årliga översyn av regelverket som FIFA:s internationella kommitté slagit fast att göra den här förändringen från och med nästa säsong, och eftersom Svenska fotbollsförbundet är anslutet till FIFA, så har dom bara att rätta sig därefter. Men ingen av dom klubbar runt om i länet som Upplandsnytt talat med kan förstå varför FIFA har tagit det här beslutet, eller hur det ska kunna efterlevas världen över. Alla är också samstämmiga om att det inte är FIFA:s sak att diktera hur enskilda klubbars dräkter ska se ut. - Vi kommer att ha styrelsemöte snart och då ska vi diskutera det här och bearbeta detta, säger Göran Olsson, som är klubbdirektör i Enköpings SK. För Bälinge IF:s del innebär FIFA:s beslut om reklamförbud på byxor och strumpor att dom förlorar cirka 50 000 kronor i reklampengar, så nu måste alla klubbar istället se sig om efter andra inkomstkällor för att kompensera förlusten.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.