Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Flygresenärer ersätts efter datorstopp

Publicerat lördag 26 augusti 2006 kl 12.13

Efter den stora datorkraschen på Arlanda flygplats den 8:e juni, som drabbade tusentals resenärer, så har nu Luftfartsverket kompenserat de som hört av sig med ersättningskrav. I vanliga fall är det flygbolagen som ska stå för det här, men den här gången bestämde man redan tidigt att Luftfartsverket skulle kompensera dem som drabbats.

- Det är ett 50-tal personer som har hört av sig, varav vi har betalat ut en kompensation till 40 hittills, säger Luftfartsverkets presschef på Arlanda Niclas Härenstam.

Det var den 8:e juni i år som trafikledningssystemet på Arlanda fallerade och all flygtrafik norr om Jönköping drabbades i flera timmar, med många förseningar som följd. Rent juridiskt sett så behöver inte Luftfartsverket, LFV, kompensera för extrautlägg som resenärer drabbas av i och med såna här händelser, men den här gången bestämde LFV att de hade sån del i det här att alla de resenärer som hörde av sig med kompensationskrav skulle alla prövas indivuellt och kanske få en summa om de hade rätt till den.

Ett 40-tal personer har hittills fått den här goodwill-kompensationen. Hur mycket pengar det rör sig om totalt vet inte Niclas Härenstam, men det är allt från några hundralappar per person till nån tusenlapp.
Flygbolagen som drabbades av det här stoppet har inte krävt någon kompensation.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".