Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Försenad - men nu är den nya trafikplanen klar

Publicerat tisdag 29 augusti 2006 kl 08.47

Igår klubbade Uppsalas fullmäktige efter flera års försening en trafikplan som ska lösa trafikproblemen i stan. Men planen innehåller inga nya leder som kan avlasta centrum - och om de åtgärder som finns i planen inte leder till att fler lämnar bilen hemma är risken stor att stan korkar igen.

Det är för mycket luftföroreningar, för mycket buller och för många trafikolyckor i Uppsala idag. Det är detta trafikplanen ska komma åt. Och de främsta åtgärderna som ska göra att färre kör bil i centrala Uppsala och som socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet nu klubbat är att busstrafiken ska förbättras med ett stomlinjesystem, med tät trafik på viktiga stråk - att cykelvägarna ska bli bättre och att det ska bli svårare att köra bil i centrum, fler gator ska bli gåfartsgator - där bilarna måste anpassa sig efter dem som går.

Och det vill till att de här åtgärderna får önskad effekt. För enligt politiker fårn flera partier så tål det vägnät som finns idag att trafiken ökar med någon enstaka procent. Om det blir mer korkar det igen. Om den trend som finns idag fortsätter så har trafiken ökat med över 40% år 2020.

Men miljöpartiets trafikkommunalråd Niclas Malmberg är övertygad om att de här åtgärderna vänder trenden totalt.

- Absolut. Och vi kommer få ökad trafiksäkerhet och bättre luftkvalité, säger Malmberg.

I tidigare förslag till trafikplan fanns nya leder över Fyrisån och bakom Carolina Rediviva med. De skulle avlasta centrum men dem har all partier sagt nej till.

- Dem löser inga problem, utan med det skapar man nya problem istället, säger Niclas Malmberg.

Moderaten Liv Hahne menar att den här planen inte löser problemen. Risken är stor för att stan korkar igen.

- Absolut. Den är övervägande stor med den här planen, säger Liv Hahne.

Det som skiljer de borgerliga partierna från den rödgröna majoriteten i den här frågan är främst att de inte vill göra fler gåfartsgator och att de vill öppna till exempel Bäverns gränd för biltrafik och inte stänga några gatuparkeringar. Men Liv Hahne tror inte att de förslagen heller löser de stora problemen.

- Vare sig med majoritetens eller oppositions förslag kommer det inte spela nån roll. Om några år så måste vi diskutera om det här ändå, säger hon.

Kontakta reportern
lisa.helgesson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".