Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Klagomål på husläkarvården

Publicerat torsdag 18 juli 2002 kl 07.05
Nu kommer nya klagomål på hur husläkarvården i Uppsala fungerar. I ett brev till landstingsledningen kräver Uppsalabon Marja Leena Magnusson att få svar på varför hon vid två tillfällen råkat ut för att ingen ringt tillbaka från Samariterhemmets husläkarmottagning då hon ringt för att få tid hos sin husläkare.
Den som beställer tid på Samariterhemmets husläkarmottagning får inte prata direkt med någon som bokar tider, utan det sker alltid genom att personalen ringer tillbaka. Men Marja Leena Magnusson säger att det hänt två gånger nu att någon kontakt aldrig blivit av. Först en gång i höstas då ingen ringde tillbaka på hela dagen och för ett par veckor sen samma sak igen. Den förklaring Marja Leena Magnusson fått efter det senaste tillfället är att det varit upptaget då personalen försökt ringa upp och att de bara görs ett fåtal försök innan de ger upp. Men det är inte bara själva bokningen som klickar. Det är också alldeles för lång väntan för att få komma till sin husläkare, menar Marja Leena Magnusson. Som det är nu kan en akuttid innebära att man får vänta en vecka på tid hos sin läkare, och en månad om det inte är alldeles akut. I sitt brev till landstingsledningen frågar nu Marja Leena Magnusson hur man som patient ska göra för att säkert få en tid hos sin husläkare. Upplandsnytt har sökt chefen för Samariterhemmets husläkarmottagning som dock är på semester och vikarierande chefen har inte velat uttala sig.
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.