Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Slarv och kladd bakom Märstaolycka

Publicerat tisdag 5 september 2006 kl 16.55

En tidtabell där siffror strukits över med tippex och en tågförare som inte stannde för en röd stoppsignal. Det är enligt Banverkets första preliminära rapport den främsta orsaken till att två pendeltåg krockade i Märsta i somras.

Det var strax efter midnatt den 8 juli som två pendeltåg kolliderade nära Märsta station. Tjugo passagerare skadades, ingen av dem allvarligt.  De materiella skadorna på tågen värderas till mellan en och två miljoner kronor. 

I Banverkets utredning framkommer att föraren i det ena pendeltåget av än så länge okänd anledning körde förbi en signal som lyste rött och in på spår sju där ett annat tåg stod nästan still. Att de körde in på samma spår verkar i sin tur ha berott på förvirring mellan tågföraren och trafikledningen.

Så här sent på natten brukar nämligen de båda tågen kopplas ihop för att köras tillsammans in mot Stockholm. Utom på helgnätter, när det går en tur till. Eftersom Stockholmståg just tagit över ansvaret för trafiken från Citypendeln kan det enligt Banverket ha varit oklart vad som gällde. Ett intryck som förstärks av att det i utredningen har hittats dokument och tidtabeller där gamla siffror helt enkelt strukits över med tippex. Banverkets slutliga rapport väntas om knappt en månad, rapporterar Radio Stockholm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".