Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Swebus åtgärdar inte brister på bussar

Publicerat måndag 23 oktober 2006 kl 06.49
Arkivfoto: Roger Turesson (PrB)

Företaget Swebus, som bland annat kör åt Upplands lokaltrafik, brister i underhållet av sina bussar. I år har bolaget fått hälften av sina bussar underkända hos Bilprovningen. Det visar en granskning som gjorts av SR Uppland och programmet P4 Extra. En del av bussarna fortsätter man dessutom att använda innan felen åtgärdats, vilket är i strid med lagen.

– Jag har ju sett själv hur det går till i praktiken. Har man bussbrist och man har en buss som kan rulla med ett fel då är det klart att bussen rullar i trafik. Det är självklart, säger Per, som jobbar som bussförare åt Swebus i Uppland.

Swebus, som bland annat kör för Upplands lokaltrafik UL, säger sig satsa på trygga resor för sina passagerare. Men många av fordonen är inte i trafiksäkert skick.

Av de nästan 1 800 bussar som besiktigades mellan januari och augusti i år underkändes hälften. Trasig belysning, risk för bränder på grund av oljeläckage i motorerna, men framför allt handlar det om bromsar som inte uppfyller säkerhetskraven.

– Bussarna rullar ju väldigt mycket och de är inbokade hos verkstäderna vissa tider och det är möjligt att vi får se över rutinen så att de går in oftare, säger Kjell Hägglund, säkerhetschef inom Swebus.

När en buss blir underkänd i besiktningen vad gör ni med den då?

– Då rättar vi till dem. Vi sitter inte och kör med bussar med de här bristerna kvar. Det gör vi inte.

Men vår granskning visar att bolaget fortsätter att köra med en del av bussarna ändå. Och det trots att lagen säger att samtliga fel som Bilprovningen hittar måste åtgärdas snarast innan bussen tas i trafik igen.

Vi ringde till tio av Swebus verkstäder i landet. Och på sju av dessa uppger man att man lagar vissa fel, som till exempel dåliga bromsar, men i bland låter andra brister vara eftersom det finns för få reservbussar och fordonen måste ut i trafik.

Brister som inte åtgärdas genast kan till exempel vara oljeläckage, styrningsfel, skadade vindrutor eller icke fungerande belysning.

– Jag övervägde då de här sakerna som ej trafikfarliga eller ej direkt farliga för att bussen ska kunna gå i trafik, säger en av verkstadscheferna på Swebus.

Bilprovningen menar väl att alla fel ska åtgärdas innan en buss tas i trafik?

– Ja, det är möjligt.

– Det är ju besiktningsmannen på bilprovningen som har gjort bedömningen att de inte behöver göra något annat än att åtgärda felen, säger trafikpolis Börje Laurin.

Vad tycker du om att det ser ut så ute på verkstäderna?

– Det låter inte bra. De tar en stor risk och det är ju passagerarna som drabbas.

– Våra verksstadschefer har klara direktiv för hur man ska hantera detta. Det har jag inte hört förut att det skulle vara något problem, men är det det måste vi titta närmare på det, säger Kjell Hägglund, säkerhetschef på Swebus.

Jonas Alsgren, P4 Extra
jonas.alsgren@sr.se

Alexander Gagliano, SR Uppland
alexander.gagliano@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".