Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
I P4 Sörmland hör du det senaste som händer i länet. Du får aktuella intervjuer, trafik och väder blandat...

Kill your darlings

Publicerat måndag 25 maj 2009 kl 15.21
Kill your darlings - Att kunna välja bort delar som du älskar, t.ex. när du gör ett dataspel. Foto: Patrick Sörquist/Scanpix

Hur gör man ett dataspel? 

För att ta reda på hur det går till besökte jag Lars Gustafsson från Gnesta som jobbar som creative director på Sveriges största dataspelsföretag i Stockholm.

I tonåren var jag en riktig datanörd och satt nätterna igenom och bälgade kola och kaffe samtidigt som jag och min bästa kompis och knapprade på tangentbordet. Sen dess har i princip allt förändrats. Min första fråga till Lars blir om han kommer från samma bakgrund som jag...

- Jag var nog mer spelnörd än datanörd. Brädspel var mitt stora intresse och avgörande läget var när vi besökte några vänner som hade ett formel 1 spel, som brädspel då, och vi satt och spelade det en hel natt. När jag inte kunde hitta spelet nånstans så bestämde jag mig för att försöka återskapa det med papper och penna och kartong. Och det spelade jag och mina bröder sommar ut och sommar in.

Yrket "creative director" kan på ren svenska översättas till kreativ regissör. Lars är ansvarig för företagets alla projekt och vissa av dom involverar upp till 120 personer med en budget på flera hundra miljoner kronor. Spelet Battlefield har till exempel sålt i 18 miljoner exemplar världen över. Det är mer än någon skiva av Roxette eller Bruce Springsteen. Just den framgången krävde stora resurser men ett framgångsrikt dataspel behöver numera inte alltid komma från en dyr satsning med en massa folk inblandade.

- Det är lätt att tro att obegränsat med tid och pengar gör ett bättre spel, men många gånger är det tvärtom.

Lars kommer från Gnesta och vägen till att göra dataspel var långt ifrån spikrak. Nånstans på vägen tappade han bort sitt intresse och har haft massor av yrken innan han hittade tillbaka. Han har bl.a. jobbat med ventilationskanaler, på ekonomiavdelning, som it-ansvarig och med kriminella ungdomar.

- Några kompisar sa att det där kan du inte hålla på med. Du är ju duktig på att rita! Gör nåt av det. Det fick mig att vakna upp från tanken att 10 år in arbetslivet och jaha... Det är så här det ska vara fram till pension. Det är intressant vad små beslut kan ändra ens liv. Jag skulle fortfarande kunna sitta och räkna pengar eller koppla datorer på nåt företag. Men ja... Den här resan skulle jag inte vilja vara utan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".