Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny bok hyllar Volvo men dömer ut Saab

Publicerat söndag 7 januari 2007 kl 13.45

Två amerikanska bilmärkesexperter gör tummen ner för Saab i en ny uppmärksammad bok , men Volvo är värt att satsa på, tycker de.

Ja, det är dags för nytt snack om Saabs framtid, det efter boken Branding Iron som kom ut i USA förra månaden och som har imponerat på recensenterna. Författarna är inte vilka som helst, Charlie Hughes har haft chefsjobb på elva bilmärken i sex koncerner, och den andre författaren William Jeanes är reklamare och har bland annat haft hand om hela Fords reklamkonto, ingen duvunge han heller.

Deras bok Branding Iron handlar om konsten att bygga varumärken i allmänhet och bilvarumärken i synnerhet och den är en riktig salva mot amerikanska bilindustrin som har gjort många klantigheter, tycker de.

Men så till det som har att göra med Sverige i boken, vad gäller Saab så dömer de ut GM:s handlande. De undslipper sig att beslut finns om att lägga ner i Trollhättan, om inte fabriken skulle gå att sälja. Fast när GP:s reporter på plats i USA förhör Charlie Hughes om just den uppgiften backar han. Lika osäkert än om Trollhättan alltså.

Volvo och dess ägare Ford då ? Större hopp: Ford bör slakta ett antal märken, men inte Volvo utan låta Volvo växa till dubbel storlek, menar författarna.
Lasse Wieslander
lasse.wieslander@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".