Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Saab tror på oförändrad USA-försäljning

Publicerat tisdag 9 januari 2007 kl 17.12

Saabs USA-chef Jay Spenchian hoppas kunna hålla uppe försäljningen på fjolårets nivå under 2007. Detta trots negativa tongångar på bilsalongen i Detroit och att Saab ännu saknar en ersättare till den nedlagda lilla 9-2-modellen.

-Vi tappade fem procent och slutade på 36 349 sålda bilar i USA under 2006. Den minskningen beror på att 9-2 försvann ur sortimentet, säger Jay Spenchian till TT.

Under 2005 sålde Saab närmare 6 000 bilar av den modellen.

-Men under 2006 blev det bara 1 400 när modellen fasades ut, säger Spenchian och tillägger att om man bara jämför med de modeller som finns kvar i sortimentet så blev det en ökning med sju procent.

GM:s utvecklingschef Bob Lutz är besviken över att 9-2 fick ett så dåligt mottagande i pressen, där den genomgående beskrevs som en förklädd Subaru som ju också var grunden till Saabvarianten.

-Bilen värderades aldrig efter sina meriter, säger Lutz som förutsätter att det också kommer en ny mindre Saab på GM:s kommande kompaktplattform.

Hoppas på crossover

Liksom 9-2 togs stadsjeepen 9-7 X, som bygger på en Chevroletmodell, fram för att Saab skulle expandera och ge återförsäljarna en chans att tjäna mer pengar.

Saab sålde förra året 500 exemplar i månaden av 9-7 X.

-Det är väl ungefär vad vi hade räknat med, säger Spenchian .

Han vill gärna att modellen ska bli mera känd bland stadsjeepköpare i allmänhet.

Den största förhoppningen knyter han annars till den crossover, en korsning mellan stadsjeep och sedan, som Saab utvecklar i samarbete med Cadillac. Bilen väntas dock först om ett par år.

Blir mera ”Saabisk”

Lutz döljer inte att han är lite besviken på 9-3-modellens design som inte blev riktigt så ”Saabisk” som han hade önskat.

Den nya crossovern ska få en mera distinkt Saabkaraktär och återknyta till märkets traditioner.

-9-3 skulle lika gärna ha kunnat komma från en tysk tillverkare, säger Lutz som med ålderns rätt och sin unika ställning i bilvärlden har råd att vara öppenhjärtig.

Lutz betonar att den crossover som tas fram i samarbete med Cadillac kommer att upplevas som en äkta Saab.

De enda likheterna med Cadillac blir detaljer under skalet. Det är sådant som kunden varken kan se eller känna.

SR Väst/TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".