Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

MS-sjuk utan trygghetslarm i åtta dygn

Publicerat onsdag 17 januari 2007 kl 14.43

I åtta dygn har MS-sjuka Birgitta Löfström från Uddevalla varit utan sitt trygghetslarm. Kabelfel, säger Telia Sonera som ansvarar för larmet, som är kopplat till hemtelefonen. Men Birgittas man, Björn Löfström är mycket kritisk till Telia Soneras agerande.

- Är det rimligt att man ska behöva vänta i en dryg vecka för att få åtgärdat en så viktig sak, frågar han sig?

Malin Persson, pressansvarig på Telia Sonera säger att de vanligtvis åtgärdar sådana här problem inom 24 timmar.

- Vi beklagar händelsen, jag tycker naturligtvis inte det är rimligt att vänta åtta dygn. Vi har tyvärr haft en mycket ansträngd situation med kabelfel hela vintern.

Björn Löfström har flera gånger ringt Telia Sonera för att skynda på processen och har stått i långa telefonköer.

- Borde det inte finnas något särskilt nummer för de som ringer angående trygghetslarm, undrar han?

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".