Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Många missnöjda kunder till ACN

Publicerat tisdag 8 oktober 2002 kl 17.50
Det amerikanska företaget ACN som skall etablera sig i Åmål är ett företag vars metoder ifrågasatts av många och ett företag med många missnöjda kunder.
På konsumentverket finns 34 anmälningar, eller förfrågningar som det egentligen heter, som rör företaget ACN. De kommer i de flesta fall från privatpersoner, ibland via kommunala konsumentrådgivare. Men det finns också anmälningar från företag. En del anmälningar handlar om företagets marknadsföring av telefonabonnemang. I två fall har det lett till påpekanden från konsumentverket och senare till överenskommelser med företaget om att rätta till felen. Det ena fallet handlade om vilsledande marknadsföring i jämförelser med konkurrenten Telias priser. Det andra om utebliven information om rätten att ångra ett köp. Andra kunder har vänt sig till konsumentverket för att de haft problem att avsluta abonnemang, fått påminelser om räkningar som är betalda eller haft svårt att få pengar tillbaka fast blivit lovade att få det. ACN har också ifrågasatts och kritiserats för sin försäljningsverksamhet. En säljare skaffar kunder som i sin tur skaffar kunder som säljaren i det första ledet tjänar pengar på osv. i led efter led. Och kunderna söks ofta i den egna bekantskapskretsen. Det kallas nätverksmarknadsföring.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.