Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Giftgas ska bärgas

Publicerat onsdag 9 oktober 2002 kl 08.27
Nu ändrar Akzo Nobel strategin i arbetet med att ta hand om tankbilen med giftig syra som körde av vägen på rikväg 45 mellan Grums och Säffle i söndags. Företaget tänker nu flytta syran till en annan tankbil, i stället för att låta den stelna först.
På kemikoncernen Akzo Nobel hävdar man nu att det nya tillvägagångssättet är det minst riskabla, trots allt. Arbetet börjar tidigt på onsdagsmorgonen och kommer att ta hela dagen. - Vi tror att vi kan hantera detta på ett bra sätt. Vi kommer att ta hål i tanken på den högsta punkten, tömma den och transportera vätskan tillbaka till Akzo Nobel, säger Kjell Axelsson, produktionschef för tillverkningen av monoklorättikssyra på Akzo Nobel Base Chemicals i Skoghall utanför Karlstad. Att låta syran i den välta tankbilen stelna först, innan bärgning kunde tillåtas, tar för lång tid. - Det kan ta veckor innan den stelnat har vi nu konstaterat efter att ha låtit våra kemister räkna på allt. Över 20 ton Det är totalt 17 000 liter (23 ton) syra, som kan vara dödligt giftig, i tanken som är två meter i diameter. Även om det är kallt i Värmland så här års så kommer inte kylan åt syran i centrum av tanken. Under transport har syran en temperatur på cirka 26 grader och är då flytande. Vid 19 grader kristalliseras den och övergår i trög/fast form. Idén var att låta den stelna innan något gjordes. - Vi har gjort bedömningen att detta är det minst riskfyllda sättet av alla. Det finns inga explosionsrisker, den är inte brandfarlig och inte heller lättflyktig, så det blir inga gaser. Vi har pratat med Räddningsverket, räddningstjänst, försäkringsbolag och åkeri och är ganska överens om att detta är det bästa sättet, säger Axelsson. Men läcker den ut så blir det allvarliga skador på naturen eftersom PH-värdet är så lågt som ett. Neutralt värde är sju. Får någon den på sig kan det gå riktigt illa. Syran är starkt frätande och ger brännskador, den tas också upp av kroppen och kan ge skador på inre organ. Specialslang Efter att ett hål tagits upp i tanken sänks en speciell slang, teflonklädd inuti för att klara syraangrepp, ned och den del av syran som fortfarande är flytande sugs upp till en annan tankbil. Akzo Nobel räknar med att endast ett par ton av syran har stelnat så pass att den blir kvar i tankbilen. Efter att hålet i tankbilen pluggats igen ska den bärgas och på något, hittills inte bestämt sätt, transporteras tillbaka till Skoghall. Det sker under torsdagen. Överläktringen av syran görs av Akzo Nobels personal men räddningstjänsten kommer att vara på plats om något går snett. Ersättningstankbilen tvingas göra två vändor till Skoghall med syran eftersom den endast tar tio kubikmeter syra åt gången. Innan mörkret lägger sig på onsdagskvällen måste arbetet vara slutfört.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.