Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Elsa blev lurad av telefonförsäljare

Publicerat onsdag 3 oktober 2007 kl 06.16

Telefonförsäljaren frågade om Elsa Maréchal ville förlänga sitt mobilabonnemang och samtidigt få en telefon gratis. Hon sa ja, men när paketet kom fanns där något hon inte hade väntat sig - en faktura.

I 24 månader skulle Elsa Maréchal betala 80 kronor mer för sitt abonnemang, något som telefonförsäljaren från The PhoneHouse inte sagt när han frågade om hon var intresserad av en gratis telefon. Elsa Maréchal kontaktade kundtjänst på The PhoneHouse och sa att hon aldrig gått med på att köpa någon telefon och därför ville skicka tillbaka den.

Först skulle hon inte få returnera telefonen eftersom hon hade öppnat emballaget. När hon insisterade skulle hon få skicka tillbaka den, bara hon väntade på en fraktsedel. Någon sådan kom inte, och varje gång Elsa ringde fick hon prata med nya personer, alla lovade de att lösa problemet, men inget hände.

Till slut, efter två månader och flera samtal och mejl till företaget, kom äntligen fraktsedeln som gör det möjligt för Elsa att bli av med telefonen. Men fortfarande har hon inte blivit av med den extraavgift på 80 kronor som las på hennes abonnemang.
Susanne Nobel
Susanne.nobel@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".