Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Saab i Trollhättan krymper

Publicerat onsdag 21 november 2007 kl 16.48

En stor yta i Saabfabriken i Trollhättan är redan i dag nedsläckt och öde. Fabriken ska krympa ytterligare, fler underleverantörer ska ta över verksamhet och antalet anställda minskas, enligt vd Jan Åke Jonsson.

Men fabriken ska inte läggas ner.

-Nej, absolut inte, säger Jan Åke Jonsson med eftertryck.

Han suckar över alla nedläggningsrykten och säger som den sanne Saaboptimist han är att tryggheten för fabriken är god.

-Vår målsättning är att hamna på ungefär samma nivå som i dag, runt 100 000 bilar när fabriken är en ren kompaktbilsfabrik, säger han.

Dragit vinstlott

Jonsson tycker fortfarande att Saab Automobile har dragit en vinstlott som har lovats produktion av General Motors kompaktbilar efter 2010. En liten Saab och efterföljaren till Opel Astra är tänkta för Trollhättan när 9-3 och 9-5 försvinner till tyska Rüsselsheim.

Fackets farhågor om att GM vill dra ner volymen bilar till 80 000 per år, vilket har gjort att man kopplat in en löntagarkonsult, avfärdar han.

Men Trollhättefabriken måste krympa. I dag finns lokaler och maskiner för att bygga 150 000 bilar och i monteringen står en stor yta tom. Produktionen ska göras ännu tajtare. Logistikkostnaderna måste pressas. Trollhättans geografiska läge, med långt till marknaden, fördyrar.

Fabriken och personalen ska vara så liten som det bara är möjligt men ändå vara dragspel. Kunna växa snabbt när efterfrågan på bilar är större över året och om ägaren GM vill lägga ut produktion.

Antalet egna anställda kommer att bli färre medger Jan Åke Jonsson utan att vilja säga vad som är lagom många.

Minskningen sker både på grund av effektiviseringar och att mer verksamhet läggs ut på underleverantörer. I dag jobbar runt 4 500 på Saab i Trollhättan. Av dem är 2 400 i produktionen. Flera underleverantörer finns redan inom fabrikens väggar.

Hårt pressad

-Det kommer att bli mer av den varan, säger Jan Åke Jonsson.

Åratal av förluster och Saabs saktfärdighet med att få fram nya modeller rubbar inte hans framtidstro. I år går försäljningen dessutom ner något från fjolårets rekord på 133 000 bilar.

Tillskottet till Saabproduktionen, Cadillac BLS, har inte blivit någon säljsuccé och det handlar om en liten volym som tillverkas. På den flexibla linan, alla modeller tillverkas på samma bana, bryts Saabraden bara av någon enstaka Cadillac.

Jan Åke Jonsson är hårt pressad att få Saab lönsamt. Det tror han på, men han har flera gånger flyttat fram tidpunkten. Nu säger han någon gång nästa decennium.
SR VÄST/TT

FAKTA: SAAB

I dag tillverkas sex modeller av Saab Automobile i Trollhättan. 9-3 och 9-5 i kombi och sedan, samt Cadillac BLS i kombi och sedan. 9-5 är tio år gammal, lastgammalt i bilvärlden. 9-3 lanserades 2003. Cabrioletmodellen av 9-3 byggs i Graz i Österrike. Stadsjeepen 9-7X byggs och säljs i USA.

Framtidens modellprogram:

Ny 9-5 ska vara först ut. Den är redan körklar och testas förklädd ute på vägarna. Men köparna får vänta ett par år. Produktionen av den och 9-3 flyttas till Rüsselsheim runt 2009-2010.

En crossover, mellanting mellan personbil och stadsjeep, kallad 9-4X, som ska byggas i Mexiko.

En liten Saab, som kan få namnet 9-1. Antingen liten kombi eller sportig variant. Ska byggas i Trollhättan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".