Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dålig säkerhet i nya järnvägstunneln i Trollhättan

Publicerat onsdag 19 februari 2003 kl 17.07
Idag avlossades första sprängsalvan vid bygget av en ny järnvägstunnel i Trollhättan. Men räddningstjänsten underkänner säkerheten.
Biträdande räddningschefen i Trollhättan, Mats Balder, säger till Radio Väst att avståndet mellan utrymningsvägarna är för långt, 600 meter. Det ger minst 300 meter att springa om man måste utrymma ett tåg vid brand till exempel. Avståndet mellan utrymningsvägarna borde inte vara mer än 300 meter, alltså 150 meter att springa, anser räddningstjänsten i Trollhättan. Banverkets projektledare för järnvägstunneln i Trollhättan, Gunnar Ekman, säger till Radio Väst att om det blir krav på kortare avstånd mellan utrymningsvägarna i framtiden, så kommer man att kunna bygga fler nödutgångar då. Det finns en flexibilitet i bygglovet för Trollhättetunneln och blir kraven 300 meter emellan utrymningsvägarna, så tillmötesgår Banverket dem, även om tunneln är färdigbyggd då, säger Gunnar Ekman. Men nu finns inga sådana krav och därför blir det 600 meter emellan nödutgångarna.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.