Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Jula kräver personnummer för varureklamation

Publicerat fredag 22 februari 2008 kl 04.17

Butikskedjan Jula begär att kunden uppger hela sitt personnummer vid reklamation av en vara.

Har du varit tvungen att lämna ditt personnummer för att reklamera en vara? Butikskedjan Jula begär alla dina siffror som sedan registreras i en databas, när du reklamerar en vara hos dem.
Liknande företag i vårt område begär inte kundens personnummer vid reklamering.

Det är inte olagligt att registrera kundens personnummer men enligt Konsumentverket får inte handlaren försvåra för konsumenten att utöva sina rättigheter.
Vi har sökt Jula för att få ett svar på varför de ber om kundens personnummer, men utan att lyckas.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".