Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Lilla Edet

Matematikböcker orsak till elevernas dåliga matematikkunskaper

Publicerat onsdag 27 februari 2008 kl 05.01

De matematikböcker som används i grundskolan är en orsak till elevernas dåliga matematikkunskaper. Det visar en kartläggning som har gjorts på två skolor i Lilla Edet.

Elever i årskurs 3 till och med 7 har fått göra mattetester och en del har djupintervjuats om sina matematikkunskaper.

Resultatet visar att barnen saknar grundläggande kunskaper. Många använder fel uträkningsmetod vid fel tillfälle. De försöker också hålla långa tankeled i huvudet, vilket gör barnen förvirrade.

- Läroböckerna presenterar modeller för att göra beräkningarna, men förklarar inte när och i vilka sammanhang de ska använda modellerna. Det säger Per-Olof Bentley, projektledare och universitetslektor på Göteborgs universitet.

- I stor utsträckning är det läroböckerna som är otydliga.

I går besökte två representanter från riksdagens utbildningsskott Fuxernaskolan, för att få veta mer om projektet. Och den 5 mars kommer Skolverket på besök.

Text: Susanne Nobel
Epost:
susanne.nobel@sr.se
Telefon: 0522-67 00 25

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".