Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Lilla Edet

Språk och matematik

Publicerat fredag 29 februari 2008 kl 06.22

Dåliga kunskaper i matematik kan vara ett språkligt problem. En kartläggning som har gjorts på Fuxernaskolan och Ryrsjöns montessoriskola i Lilla Edet, visar att elever som har ett annat hemspråk än svenska kan få problem med att lära sig matematik.

- Man ska lära sig matte på svenska om man har ett annat modersmål, säger Per-Olof Bentley, universitetslektor på Göteborgs universitet och den som leder matematikprojektet i Lilla Edet. 

Risken är annars att eleverna lägger för mycket kraft för att förstå och skriva själva talen, i stället för att förstå uppgiften.  

Det mest grundläggande problemet visade sig vara att många barn inte har lärt sig de språkliga koderna för talen. 

Ett test som Per-Olof Bentley lät barnen göra för att se om de behärskade språket var att låta de räkna baklänges från tjugo ner till tio.

Resultatet visade att barn som man trott haft matematiksvårigheter helt enkelt inte behärskade räkneorden på svenska fullt ut.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".