Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Bilindustrin

Volvo och Saab tappar försäljning

Publicerat tisdag 15 april 2008 kl 09.07

Både Volvo och Saab har drabbats av drastiskt minskande försäljning i Europa under första kvartalet. De svenska märkenas utveckling är betydligt sämre än genomsnittet för alla biltillverkare.

Försäljningen av personbilar minskade med 1,7 procent i Europa under första kvartalet jämfört med motsvarande period i fjol, visar siffror från branschorganisationen Acea. Men Volvos försäljning minskade med 9,7 procent, från drygt 74 000 till knappt 67 000 bilar.

Saabs tillbakagång var relativt ännu större, en nedgång med 12 procent. Företaget sålde 19 000 bilar i Europa årets tre första månader.

Även siffrorna för enbart mars är dyster läsning för de svenska märkena. Volvo minskade 15,3 procent och Saab 13,3 procent, jämfört med 9,5 procents tillbakagång för hela marknaden. Siffrorna för mars påverkas dock av att påskhelgen inföll i denna månad i år. Det medförde färre arbetsdagar, olika många i olika länder, jämfört med 2007.

(TT)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".