Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Trollhättan

Nytänkande planer för att locka elever

Publicerat söndag 15 juni 2008 kl 13.27

Gymnasieskolorna har redan börjat planera för hur de ska locka till sig elever till läsåret som börjar hösten 2009 - i Trollhättan ska en marknadsföringsplan tas nästa vecka:

Det är inte bara universitet och högskolor som kämpar för att dra till sig elever och motivera sin existens - på lägre nivå är det lika viktigt.
I Fyrbodal finns det fler friskolor än förut och konkurrensen ökar. Så det är ett skäl till att Trollhättan ska ta en marknadsföringsplan. Så nu ska det bli en bättre hemsida.
Magnus Åbergsgymnasiets hemsida är erkänt bra, säger förvaltningen, och nu ska Nils Ericssons bli lika bra. Sen tänker Trollhättan ta till Lunarstorm eller nån annan ungdomssida som är i ropet just kring nyåret i vinter, radioreklam blir det och internTV-reklam i butikskassor.

Och så ska det bli reklam i diverse kommunala bilagor och pressbilagor. Fast personlig påverkan slår allt - gymnasieskolorna ska fortsätta att skicka ut missionärer, alltså såna som redan går i gymnasiet till niorna i grundskolan, visa sig på mässor och annat.

Sen har folket på förvaltningen förstått en annan sak - att det är bra att visa upp sig för att få indirekt PR, visa upp sina konserter teaterprojekt och utställningar. Och inte minst tala om hur duktig man är.

Text: Lars Wieslander
Epost: lars.wieslander@sr.se
Telefon: 0522-67 00 54

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".