Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vaktbolag tog god tid på sig att larma om brand

Publicerat torsdag 3 juli 2003 kl 12.52
Vaktbolaget Arctus som sköter bevakningen av handelsområdet i Svinesund larmade inte brandkåren förrän sju minuter efter det att larmet sattes igång när det i söndags morse började brinna i butikerna på området Veteranen
Ulf Rickardsson är butikschef för TV-boden, en av de drabbade affärerna, och han är mycket upprörd och säger till Radio Väst att det är helt oacceptabelt att det ska kunna ta så lång tid. Han tror att det hade kunnat gå att rädda stora värden om larmet hade kommit tidigare. Och att det går fort vid en brand håller räddningschefen i Strömstad, Bernt Eriksson, med om. Han vill däremot inte spekulera i hur mycket som kunde ha räddats om de hade fått larmet tidigare, men säger att en brand fördubblar sitt omfång var 15:e sekund, och att, om man räknar på det ekonomiskt, varje förlorad minut, innebär en förlust på 10 000 kronor. Vad gäller larmen så har TV-boden valt en variant där butikens automatlarm sänder en signal till SOS Alarm, som i det här fallet skall larma vaktbolaget, och som i sin tur skall larma den lokala brandkåren. Hade man istället valt den varianten där SOS Alarm larmar om utryckning direkt, utan mellanled, garanterar brandkåren att det högst får ta 30 sekunder. Och inte sju minuter, som det tog vaktbolaget. Reporter Sonja Schwartzenberger
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.