Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Lilla Edet

Matteforskning i Lilla Edet ger eko i landet

Publicerat tisdag 27 januari 2009 kl 15.39

Ett matematikprojekt i Lilla Edet håller på att sprida sig till övriga Sverige. I dag fick Fuxernaskolan besök av skolverket som intresserat sig för forskningsresultaten som är så pass tydliga att de kan förklara varför mattekunskaperna bland svenska elever har blivit sämre de senaste åren.

Forskningen i Lilla Edet har inneburit djupintervjuer och besök i klassrummen under matematiklektioner. Forskaren Per-Olof Bentleys resultat visar att de beräkningsmetoder som infördes i mitten av 90-talet, alltså metoder för hur man räknar ut olika tal, har varit mer förvirrande för eleverna än de har varit bra.

Därför måste nu både läroboksförfattare och lärare uppmärksamma hur metoderna ska användas och förklaras. -

-Det vi vet är att resultaten i matte har utvecklas dåligt men vi har inte vetat varför, nu vet vi mer, säger Skolverkets generaldirektör Per Thullberg.

Han besökte under tisdagen Fuxernaskolan i Lilla Edet, och enligt honom kommer forskningsresultaten i Lilla Edet att få följder för deras fortsatta arbete med att utveckla matematikundervisningen.

- Det kommer att få konsekvenser för fortbildning, kursplaner och nationella prov, säger han.

Det gör att det forskningsarbetet som bedrivit i Lilla Edet sedan 2007 kommer att sprida sig till övriga Sverige.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".