Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Trollhättan

Webbverktyg ska hjälpa skolelever

Publicerat måndag 9 mars 2009 kl 12.16
1 av 2
Animerade figurer ska hjälpa eleven. Bild: Digidoctus.
Kujtim Hyseni.
2 av 2
Kujtim Hyseni.

I Trollhättan har ett nytt utbildningsverktyg utvecklats under de senaste fyra åren. Verktyget heter Digidoctus och är ett inlärningsprogram på Internet, som ska fungera som ett komplement i skolan till den vanliga undervisningen när det gäller matematik och naturvetenskap.

Bakom Digidoctus står Kujtim Hyseni som fick idén till utbildningsverktyget när han själv var i behov av ett inlärningsprogram.

– Jag hade behov själv av ett sådant här inlärningsverktyg men upptäckte att det inte fanns något som uppfyllde mina behov, säger Kujtim Hyseni.

Tanken är att uppgifter från de flesta befintliga läroböcker ska matas in i systemet där Digidoctus fungerar som en virtuell hjälplärare – en animerad figur som går igenom uppgiften tillsammans med eleven.

Kujtim Hyseni började utveckla sin idé på Innovatum Inkubator i Trollhättan för fyra år sedan. Nu är han vd i företaget Edoctrina som bildats för att marknadsföra Digidoctus.

Inom ett par månader skall den första versionen av programmet vara tillgänglig på Internet och Kujtim Hyseni hoppas att hans idé ska leda till nått gott.

– Förhoppningsvis kommer fler att läsa ingenjörsutbildningar som jag tycker är väldigt viktigt för samhällsutvecklingen och framtiden, säger Kujtim Hyseni.

Thomas Graf
thomas.graf@sr.se
0522-67 00 52

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".