Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Just nu
Saabs framtid

Bosse Adriansson kommenterar varslet

Publicerat torsdag 12 mars 2009 kl 13.04

Många har ju undrat varför Saab inte har varslat när i stort sett hela världens bilindustri gör kraftiga nedskärningar och till exempel Volvo Personvagnar har sagt upp 2 700 anställda bara i Sverige.

Det har att göra med att Saab omfattats av ett koncernavtal inom GM Europa att inte det skall ske några uppsägningar, ett avtal som är överspelat nu och då var det fritt fram för varsel.

Bilindustrin världen över genomgår sin värsta kris hittills med en försäljning som störtdyker, med massuppsägningar och nedlagda fabriker. Och Saab slipper inte undan.

Tvärtom har Saab – om vi ser på den svenska marknaden – råkat mer illa ut än de flesta av sina konkurrenter.

Hittills i år har bilförsäljningen i Sverige gått ner med 32,3 procent medan Saabs försäljning gått ner med 58,5 procent jämfört med samma period förra året.

Vi är inne i en djup lågkonjunktur, kombinerad med en finanskris som till och med historiskt bevandrade har svårt att hitta en parallell till, även om 1930-talet brukar nämnas som en jämförelse.

Bara i februari varslades 16 000 anställda om uppsägning i Sverige – och det är verkligen inte bara bilindustrin som varslar folk.

Varslet påverkar inte arbetet med att rekonstruera Saab. Rekonstruktionen är en följd av att GM beslutade att göra sig av med Saab och är ett försök att få ekonomin på fötter och att göra Saab säljbart.

Rekonstruktionen fortsätter och det är mycket troligt att varslet hade kommit även om Saab som företag hade befunnit sig i en mer normal situation.

Saab har varslat tidigare. Den 8 februari 1993 blev det klart att 1 346 anställd fick gå från Saab sedan förhandlingarna avslutats. Och bara ett halvår tidigare fick 100 anställda sina uppsägningar.

Varslen påverkar inte heller försöken att hitta nya ägare till Saab, det är andra faktorer som avgör.

En – eller flera – nya ägare måste tro på den affärsplan som Saab presenterat, tro på att Saabs varumärke fortfarande är starkt, vara förvissade om att arbetet med de nya modellerna fullföljs och tro på att Saab har en framtid i en allt tuffare konkurrenssituation inom världens bilindustri.

Men den som kan tänkas köpa Saab vill ju inte dra på sig mer kostnader än nödvändigt, och då kan det ju vara intressant att notera att Saab Automobiles informationschef Eric Geers säger att ”Vi måste få ner kostnaderna”, och på frågan om det finns en intressent som har krävt att Saab gör sig av med folk, svarar han:

-Nej, inte direkt. Men när vi har en kostym som passar verksamheten så blir vi mer intressanta för investerare.

Bosse Adriansson
bo.adriansson@sr.se
0522-67 00 55

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".