Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vägavgifter på E6 väcker debatt

Publicerat onsdag 6 augusti 2003 kl 07.22
Vägverkets förslag om att avgiftsfinansiera en del av E6-an i norra Bohuslän har väckt debatt. Men det finns exempel på avgiftsfinansiering -där vägverket sagt både ja och nej ...
För tio år sedan invigdes Rödöbron som förkortade vägen mellan Åre, Frösö flygplats och Östersunds centrum. Bron kostade drygt 50 miljoner kronor, hälften betalades av det privata näringslivet, hälften av vägverket som lade pengar på bron istället för att rusta upp färjan mellan Frösön och fastlandet. Det bolag som kom att förvalta bron införde en avgift på 16-20 kronor per överfart. Bo Sjöstedt. biträdande länsråd på länsstyrelsen i Jämtland, var VD i bolaget: -Försöket blev lyckat. Bolagets ekonomi gick ihop varje år och trafiken fördubblades, säger Bo Sjöstedt. I den bolagsstyrelse som fattade beslutet om s.k. bompeng fanns företrädare för vägverket med i styrelsen och verket var därmed med indirekt med om att godkänna vägavgifter. Bolaget hade enligt ett avtal rätt att driva bron i 20 år, men redan vid årsskiftet 1999/2000 togs Rödöbron över av vägverket- och då försvann avgifterna. Bo Sjöstedt igen: -Det var vägverkets och statens principiella syn att man inte skall ha avgifter på allmäna vägar, säger Bo Sjöstedt. Men han han är inte förvånad över att vägverket nu diskuterar en avgiftsfinaniisering av sträckan Värmlandsbron-Hogdal på e-sexan: -Om det handlar om en tillfällig lösning för att klara finansieringen då är det ingen skillnad, säger Bo Sjöstedt.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.