Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Saabs framtid

Lönebördan tillbaka till Saab

Publicerat torsdag 19 mars 2009 kl 11.06
Snart får Saab betala för lönerna. Foto: Erik Abel/Scanpix

I snart en månad har Saab i Trollhättan sluppit betala de anställdas löner. På fredag är det sista dagen, sedan måste Saab klara lönebördan själv.

När Saab Automobile den 20 februari fick sin rekonstruktionsansökan godkänd av tingsrätten i Vänersborg togs ansvaret för lönekostnaderna över av den statliga lönegarantin.

Länsstyrelsen i Västra Götaland har betalat ut 145 miljoner kronor i löner och sociala avgifter för de Saabanställda bara i februari.

När garantin efter en månad snart tar slut är frågan hur det slår mot företaget som kämpar med sin rekonstruktion och desperat letar efter nya ägare.

För att minska kostnaderna varslades 750 av de cirka 4 000 anställda förra veckan.

– Vi har pengar att röra oss med, både för att betala leveranser och löner. Det har ingått i beräkningen att vi får ta över lönekostnaderna. Lönegarantin är ingen gåva, utan ett lån som ska betalas tillbaka, säger Gunilla Gustavs på Saabs produktkommunikation.

Facken säger sig inte heller vara oroliga över att det är ebb i lönekassan.

– Nej, vi har fått beskedet att företaget klarar att betala lönerna, säger Håkan Danielsson, ordförande för Akademikerföreningen/Sveriges Ingenjörer på Saab.

Saab gör allt för att få in mer pengar i företaget. Ett sätt är att försöka få fler av alla de bilar som finns i lager sålda. Försäljningen har den senaste tiden mer än halverats.

Den här och nästa vecka står produktionen i fabriken stilla tre dagar per vecka.

– Vi vill få till ett mer sunt lager och förbättra likviditeten. Därför kör vi flera stoppdagar, säger Gunilla Gustavs.

Hur länge produktionen ska gå på sådan snålfart vill hon inte gå in på.

Fortfarande finns målet att produktionen ska ligga runt 100 bilar per dag från slutet av april fram till sommaren. Det är en volym som är oroväckande låg.

I fjol sålde Saab totalt cirka 94 000 bilar, en mindre del tillverkades i Österrike. Då gick företaget enligt egen uppgift med tre miljarder kronor i förlust.

Karin Olander/TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".