Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Vård och omsorg

Nytt nummer till sjukvårdsrådgivningen

Publicerat onsdag 1 april 2009 kl 16.44

Med ett nytt nummer till sjukvårdsrådgivningen ska servicen till invånarna bli bättre.

I och med övergången till telefonnumret 1177 kommer regionens fyra sjukvårdsrådgivningarna att samverka för att minska väntetiderna när det är många som ringer.

Nummerbytet är en av flera åtgärder som görs under året för att förbättra servicen och öka invånarnas tillgänglighet till vården.

På så vis ska sjukvårdrådgivningen bli ett tydligare komplement till vårdcentralerna som medborgarnas första kontakt med sjukvården.

Under 2008 hanterades totalt 689 445 samtal, vilket ger ett snitt på väl över 1 800 samtal per dygn tillsammans på de fyra sjukvårdsrådgivningarna i Västra Götaland.

Själva rådgivningen kommer att fungera som tidigare med erfarna och specialutbildade sjuksköterskor som dygnet runt svarar på frågor om sjukdomar, ger råd om egenvård och hjälper till att lotsa patienter rätt inom vården.

Från och med 6 april sker sammankopplingen i ett första steg dagtid. Samverkan kommer sedan att utvidgas successivt under 2009 till dess den är helt genomförd och omfattar hela dygnet, alla dagar i veckan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".