Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Saabs framtid

Koenigsegg kan köpa Saab

Publicerat fredag 12 juni 2009 kl 04.41
Christian Koenigsegg, grundare och vd för det svenska bilföretaget Koenigsegg. Foto: Adam Ihse/Scanpix.

Enligt uppgifter till Sveriges Radios Ekot har den svenska lyxbilstillverkaren Koenigsegg lagt det bästa budet på Saab Automobile, och mycket tyder på att Koenigsegg kommer att få köpa Saab av amerikanska GM.



Jesko von Koenigsegg sitter i styrelsen för Koenigsegg Automotive.

– Det känns som om det lutar åt rätt håll, säger Jesko von Koenigsegg.

Och vilket är rätt håll?

– Ja, det är naturligtvis att om man går in i en sån spännande process så är målsättningen att lyckas. Annars går man ju inte in.

När tror ni att ni kan ge besked?

– Det kan inte ligga långt fram i tiden. Men jag kan inte säga om det har att göra om dag eller vecka.

I Ängelholm utvecklar Koenigsegg lyxiga sportbilar som kostar över 10 miljoner kronor styck. Företaget grundades 1994 av Jesko von Koenigseggs son Christian, och största ägaren är den norske entreprenören Bård Ekers bolag.

Nu kommer uppgifter från flera håll om att Koenigsegg är mycket nära att få köpa den många gånger större biltillverkaren Saab. Även om Saab Automobiles informationsdirektör Eric Geers inte vill bekräfta att det finns en överenskommelse.

– Vi har officiellt inte fått något besked från GM:s sida. Vi vet att förhandlingen är i en avslutande fas, men officiellt har vi inte hört någonting, så vi får vänta lite, säger Eric Geers.

Bilanalytikern Matts Carlsson ser både för- och nackdelar med Koenigsegg som ny ägare till Saab.

– Det är en svensk ägare. Vi kommer att ha ägaransvaret väldigt nära oss, och jag tror att det är en lösning i folkets tycke. Men å andra sidan så har Koenigsegg själv inte den finansiella resursen som fordras, utan han har en backup av finansiärer. Och det innebär då att i botten finns en konsortium med flera olika intressenter och då vet vi inte vad som händer om någon skulle få för sig att hoppa av, så det är en komplicerad lösning, säger Matts Carlsson.

– Dessutom så har Koenigsegg gjort ett antal uttalanden som är lite märkliga. Han säger själv att han utvecklat världens snabbaste bil med tio ingenjörer, och han ifrågasätter kapaciteten som Saab har med 1200 ingenjörer. Det indikerar att han kanske är intresserad att lägga sig i hur företaget leds och styrs. Det kan bli komplicerat.

De två amerikanska intressenter som har hängt med ända in på sluttampen av förhandlingarna om Saab är mer av rena investerare. Enligt Matts Carlsson skulle de mer låta Saab styra sig självt, och det tror han vore bra för den krisdrabbade biltillverkaren.

– Man har en ledning som är kvalificerad och kompetent, och de skulle jag vilja se fick utrymme nu att i lugn och ro fokusera på det de ska göra, nämligen utveckla och sälja bilar, istället för att titta på sin överlevnad och ägarfrågan.

Jens Möller
jens.moller@sr.se

Malin Nilsson
malin.nilsson@sr.se

Fråga

Fakta: Koenigsegg

Koenigsegg Automotive AB är en liten tillverkare av exklusiva sportbilar. Årsproduktionen ligger på omkring 20 bilar. Bolaget grundades 1994 av Christian von Koenigsegg som också är företagets vd och ägare till 18 procent av bolaget. Norska Eker Group äger 49 procent och resten av ägarna är olika småinvesterare. Omsättningen låg på drygt 100 miljoner kronor förra året. Huvudkontoret ligger strax utanför Ängelholm.

TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".