Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Saabs framtid

Kinesiskt bolag blir delägare

Publicerat onsdag 9 september 2009 kl 13.02
En mässa i Peking där bilar tillverkade av Beijing Automotive Industry Corp (BAIC) visas. Foto: Scanpix

Nu är det klart att det blir det kinesiska företaget Beijing Automotive Industry Holdings som ska stå de pengar som Koenigsegg Group saknar för att kunna köpa Saab Automobile från GM.

Koenigsegg Group har slutit en avsiktsförklaring med det kinesiska företaget Beijing Automotive Industry Holdings. Det innebär att det kinesiska företaget går in som delägare i Koenigsegg Group som ska köpa saab Automobile.

Det här är ett viktigt steg på vägen till ett nytt Saab. Vi har en väl genomarbetad affärsplan, ett viktigt partnerskap och vi är nu redo att gå vidare utan statlig finansiering, säger Christian von Koenigsegg, vd för Koenigsegg Group, i ett pressmeddelande.

Enligt avsiktsförklaringen ska BAIC bli minoritetsägare i Koenigsegg Group. Koenigsegg Group kommer att äga 100 procent av Saab Automobile.

”Avsikten är att teckna ett slutligt avtal senare i år. På grund av undertecknade konfidentialitetsavtal, så kan inga ytterligare fakta diskuteras för närvarande. Den svenska regeringen har blivit fullt informerad om denna avsiktsförklaring", skriver Koenigsegg Group.

BAIC är enligt Koenigsegg Group en av de ledande och snabbast växande biltillverkarna i Kina. Bolaget, med huvudkontor i Peking, väntas sälja totalt 1,13 miljoner bilar i år.

Det är glädjande att vi kan gå ut och ge besked nu. Det skingrar frågetecken för både anställda och kunder, säger klubbordföranden för Unionen på Saab Automobile, Anette Hellgren.

Hon tycker att lösningen ger hopp inför framtiden.

– Det viktiga här är att BAIC är minoritetsägare i Koenigsegg Group. Det är fortfarande Koenigsegg Group som ska köpa Saab. Det blir inte ett direkt kinesiskt ägande vilket känns tryggt. Det finns så många farhågor kring kinesiska bolag, men på det här sättet tror jag på det, säger hon.

– Det är bra att bolaget har lyssnat på regeringen och sett till att skaffa privat kapital, säger näringsminister Maud Olofsson om beskedet om att Beijing Automotive har för avsikt att gå in i Koenigseggs affär med Saab.

Beskedet innebär, säger Olofsson, att den första av fyra faser kan vara avklarad, nu återstår diskussionen med EIB och ett godkännande från EU-kommissionen, samt diskussioner om statliga garantier för EIB-lån.

– För de anställda i Saab är det helt avgörande att det finns privat kapital som kan bidra till att göra Saab lönsamt igen, säger Olofsson som inte vill uttala sig om Beijing Automotive.

För regeringen och Riksgälden kommer bedömningen av affären och eventuella garantier till Koenigsegg enbart att vara strikt affärsmässig och baserad på om det finns fullgoda säkerheter.

TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".