Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Trafik

Moldaviskt callcenter fungerar bra

Publicerat måndag 19 oktober 2009 kl 11.10

Kritiken var hård och oron var stor när Västtrafik började anlita ett callcenter i Moldavien för att ta emot beställningar på färdtjänst. Men efter ett halvår visar det sig att samtalen har fungerat bättre än dem som besvaras i Falköping. Och nu kommer fler samtal att gå till Moldavien.

Språkförbistring och felkörningar. Så trodde kritikerna att det skulle bli när var femte samtal till färdtjänsten började kopplas till ett callcenter i Chichinau, i Moldavien. Äldre och handikappade var oroliga för att de inte skulle kunna göra sig förstådda, och chaufförer tyckte att det hela var horribelt, med tanke på lokalkännedom.

Sex månader senare visar Västtrafiks statistik, att synpunkterna på de svenska telefonisterna är fler än på de moldaviska kollegorna.

– Hittills har de tagit emot 75 000 samtal och vi har fått sju synpunkter på att man inte blivit förstådd, säger Gunilla Wicktor, som ansvarar för Västtrafiks färdtjänst.

Peter Nordgren, som kör färdtjänst i Skara, tycker dirigeringen fungerar bra, både för chaufförerna, och för de som använder färdtjänsten.

Planerna på att öka antalet samtal till Moldavien tycker han är en bra idé.

– Det är ju jättebra på det sättet att det blir integrerat, det blir lite internationellt, säger Peter Nordgren.

Sten Lillieström
sten.lilliestrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".