Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vattenfall mötte kunderna

Publicerat fredag 22 januari 2010 kl 16.55
1 av 2
Snötyngda träd orsakar många strömavbrott. Foto: Scanpix
2 av 2

Energijätten Vattenfall mötte i dag några av de 8 000 elkunder i främst Dalsland, som drabbades av långvariga elavbrott från juletid och framåt ända fram till nu.

Jul- och nyårshelgernas myckna snöande orsakade varaktiga strömavbrott i upp till fyra dygn som längst, men många hushåll har drabbats av upprepade, fortsatta strömavbrott under nästan en månads tid.

En av dessa strömavbrottsdrabbade är Karin Nodin med familj i Kräppersrud, Åsebro i Melleruds kommun. I hennes hushåll har man efter det första, flera dagar långa strömavbrottet från juldagen haft upprepade, fortsatta strömavbrott av varierande längd ända till igår, torsdag. Alltså under nästan en månads tid.

Karin Noder träffade idag ansvariga på Vattenfall vid ett informationsmöte i församlingshemmet i Gestad och Noder berättade om alla problem med att vara utan ström så länge:

– Man kan inte åka hemifrån, någon måste alltid vara hemma för att vakta huset och se till uppvärmningen, som måste hållas igång på något sett, med vedeldning eller på annat vis, när strömmen är borta. Och så blir det ju problem med att få vatten. Det är jobbigt, säger Karin Noder till Sveriges Radio Väst.

Alf Engqvist som är Vattenfalls tekniske chef för eldistributionen i hela landet träffade Karin Noder och sa att företaget måste dra lärdom av den senaste storstörningen av elnätet, genom att lokalisera och åtgärda de mest känsliga avsnitt,där de flesta strömavbrotten inträffade.

Totalt i Dalsland, angränsande delar av norra Bohuslän och södra Värmland har Vattenfall 420 mil elledningar. 60 procent eller 250 mil av dem är avbrottsskyddade genom att vara nergrävda i marken eller till någon liten del bestå av luftledningar med isolerande höljen.

Men 40 procent av elledningarna är alltså fritt hängande, nakna ledningar, som är mycket känsliga för störningar i form av påfallande, snötyngda träd och nedisning.

– I år satsar vi 150 miljoner kronor här i Väst för att förbättra elnätet med att gräva ner ledningarna på fler sträckor. Men det är ju alltid kunderna som får betala kalaset. Och slår man ut det per abonnent blir det en kostnad på 30 000 kronor på var och en. Och det får vi ju ta in på nätavgifter och elkostnader, säger Engqvist till Sveriges Radio Väst.

Elkunden Karin Nodin berättar att strömavbrottsdrabbade i Mellerud nu sluter sig samman för att kunna påverka Vattenfall för att få förbättrad leveranssäkerhet för elströmmen.







Jan Gustafsson
jan.gustafsson@sr.se
0522-67 00 53

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".