Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Utbildning

Skolor får kritik

Publicerat onsdag 3 februari 2010 kl 07.05

Västerskolan i Uddevalla gör inte tillräckligt för att få stopp på mobbningen. Det anser Skolinspektionen som specialgranskat 50 svenska skolor. Även Hedekasskolan i Munkedal och Fuxernaskolan i Lilla Edet vårt område får kritik av Skolinspektionen.

2007 konstaterade Skolverket att Västerskolan att skolans likabehandlingplan inte uppfyllde lagens krav och att det förebyggande arbetet mot diskriminering och kränkande behandling måste förbättras. I en ny rapport upprepar den nya myndigheten Skolinspektionen kritiken.

– Det är anmärkningsvärt att man inte har åtgärdat det som man fått kritik för för tre år sedan. Det förvånar mig mycket, säger Anna Wide, undervisningsråd på Skolinspektionen.

Det finns en likabehandlingsplan på Västerskolan men den uppfyller inte kraven i skollagen.

– Den skall bygga på en kartläggning av situationen på skolan tillsammans med eleverna. Västerskolan är litet udda i det sammanhanget för dom har faktiskt funderat på var risksituationerna finns på skolan men dom har inte gjort det tillsammans med eleverna. Det är en viktig åtgärd för att eleverna skall vara delaktiga i det här arbetet för dom vet ju precis var risken för att kränkningar och trakasserier skall uppstå är som störst, säger Anna Wide.

Västerskolan får beröm för att personalen är bra på att stoppa akuta händelser, men det saknas rutiner för vad som skall hända sedan.

– Det är viktigt att det är tydligt och dokumenterat vad eleverna kan förvänta sig skall inträffa när bråk, konflikter, trakasserier, kränkningar uppstår, säger Anna Wide.

Det finns en annan bild som Skolinspektionen har fått i samtal med personal och elever: Lärarna har olika förhållningssätt.

– Dom har ett stort antal engagerade lärare och två väldigt engagerade rektorer. Det är ju jättebra att dom får stopp på det men det ser olika ut. Och det sa eleverna att de flesta lärarna är bra att få stopp på det, men det finns lärare som vänder bort blicken, som inte reagerar när kränkningar förekommer till exempel ute i korridorer, säger Anna Wide.







Bosse Adriansson

bo.adriansson@sr.se
0522 - 67 00 55

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".